GRATIS INTAKE >

Motivatie is B#llsh#t

motivatie

Motivatie wordt flink overschat 

Laten we eerlijk zijn: niet iedereen is een supergemotiveerd ochtendmens die om half zes opstaat om voor de werkdag begint te mediteren, groene smoothies drinkt en traint voor een triathlon. En dat is ook helemaal prima. Motivatie wordt namelijk vaak overschat. De echte kracht ligt in gewoontes en routines. 

 

De Mythe van Motivatie

Het idee dat je altijd gemotiveerd moet zijn om iets te bereiken, is een misvatting. Motivatie is vluchtig en onbetrouwbaar. Vaak komt het in het begin als een flinke vlam, je hebt er zin in om te starten en zet alles opzij voor jouw doel. De vlam is flink aan het branden. Maar, de vlam dooft ook even snel weer als dat hij aan ging. Het leven gaat door, er komen zaken die je doel in de weg staan. Dan zal je toch moeite moeten doen om hem brandende te houden. 

Vertrouw je dan op motivatie, dan kun je wachten tot je een ons weegt voordat je echt weer in actie komt. Als je namelijk wacht om gemotiveerd te worden door je positieve emoties als je aan iets wilt beginnen, zal je uiteindelijk uitstelgedrag gaan vertonen. En van uitstel komt..... juist, afstel!  Veel belangrijker zijn gewoontes en routines. Deze bieden een stabielere basis voor succes, omdat je niet hoeft te wachten op dat vaak ongrijpbare gevoel van motivatie.

 
Motivatie is een Illusie

Motivatie is niets meer dan een gevoel van bereidwilligheid, dat kan variëren van helemaal geen zin tot een vurig verlangen. Helaas is motivatie vaak afwezig wanneer we het het meest nodig hebben. Je kunt altijd wel een reden vinden om iets niet te doen, vooral als je weinig zin hebt. Dit leidt tot uitstelgedrag en uiteindelijk tot stress en spijt omdat je taken hebt verwaarloosd.

 

De Kracht van Gewoontes en Routines

Gewoontes en routines maken het makkelijker om doelen te bereiken. Als je gewend bent om elke dag een rondje te lopen, hoef je niet telkens de motivatie te zoeken om te gaan. Het is gewoon iets wat je doet, net als tandenpoetsen. Het mooie van gewoontes is dat ze consistentie brengen, en consistentie is de sleutel tot succes. Gewoontes bouwen kost echter tijd. Dus geef niet op bij de 1e beste tegenslag. Onderzoek uit 2009 stelt dat het gemiddeld 66 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Hoe lang dit precies duurt varieert echter sterk van persoon tot persoon. Het onderzoek stelt namelijk ook dat het tussen de 18 en 254 dagen kan duren voor iemand zich een nieuwe gewoonte eigen maakt. 

 

Zin of Geen Zin, Gewoon Doen

Het enige advies dat je nodig hebt over motivatie is dat je geen zin hoeft te hebben om iets gedaan te krijgen. Voel je je moe? Trek toch die hardloopschoenen aan en ga een rondje lopen. Heb je geen zin om naar de sportschool te gaan? Doe het toch.  Heb je geen zin om gezond te koken? Geef jezelf een schop onder je kont en herinner jezelf eraan WAAROM je je lichaam graag goed wilt voeden en wat de consequenties zijn als je dit niet doet. Je gevoelens hoeven niet in lijn te zijn met je acties om productief richting je doelen te zijn. Als iedereen in de wereld altijd alleen maar zijn of haar gevoelens zou volgen, zou het 1 grote puinhoop zijn. Soms moet je gewoon dingen doen waar je geen zin in hebt voor het grote geheel, om stap voor stap bij jouw einddoel te komen!  

 

De Praktische Aanpak

Oliver Burkeman, auteur van ‘The Antidote: Happiness for People Who Can’t Stand Positive Thinking’, zegt het treffend: “Wie zegt dat je moet wachten tot je zin hebt om iets te doen? Het probleem is niet dat jij ongemotiveerd bent — jij denkt dat je gemotiveerd moet zijn.” Deze uitspraak onderstreept het belang van gewoon beginnen, zonder te wachten op motivatie. Hoe vaker jij gewoon begint zonder dat je er zin in hebt, hoe sterker je in je schoenen gaat staan op momenten dat je een keer geen zin hebt. Je verteld jezelf namelijk, het maakt niet uit of je wel of geen zin hebt, het niet doen is geen optie. Dus je bouwt gewoonte op en hierdoor wordt je dag in dag uit sterker. Zeg nou zelf, zou je je beste vriendin teleurstellen als je iets beloofd had? Waarom maken we dan beloftes aan onszelf zo makkelijk niet waar?

Word je eigen beste vriendin en maak je beloftes aan jezelf waar! 

 

Gewoontes en Routines als Oplossing

Wanneer je gewoontes en routines inbouwt in je dagelijkse leven, creëer je een structuur waarin je automatisch doet wat nodig is. Dit betekent niet dat je altijd met plezier aan een taak begint, maar je krijgt het wel gedaan. Of je nu liever een heel seizoen van je favo serie op Netlflix kijkt of naar buiten gaat voor die wandeling, begin gewoon aan je gezonde gewoontes. Het leven is tenslotte niet elke dag een ultieme party; niet alles hoeft altijd maar leuk te zijn om waardevol te zijn.

Stop dus met wachten op motivatie en begin met het bouwen van gewoontes en routines. Dit is de sleutel tot een productieve en succesvolle gezonde levensstijl. Je hoeft geen zin te hebben om iets te doen om het toch gedaan te krijgen. Sterker nog, je zult je veel krachtiger voelen wanneer je iets doet als je er werkelijk geen zin in had. 

Onthoud, motivatie is mooi meegenomen, maar zeker geen noodzaak.

Hopelijk helpt deze nieuwe kijk op motivatie je om je doelen te bereiken, zelfs op de dagen dat je er geen zin in hebt. Zet je schouders eronder en ga ervoor!

← BACK TO THE BLOG
GRATIS DOWNLOAD

10 Tips Voor Een Nieuw Begin Aan Jouw Gezonde Lifestyle

De 2024 journey naar een fittere, slankere en gezondere jij!

Zonder een voet in de sportschool te zetten.

  • Practische voorbeelden.
  • 32 pagina's aan gouden info!
  • Jouw hulpmiddel naar een gezondere, fittere versie van jezelf.