GRATIS INTAKE >

Hoe houd je jouw doelen voor 2024 vol?

blog hoe houd je je doelen voor 2024 vol

5 Tips om jouw doelen voor 2024 vol te houden

Het nieuwe jaar is begonnen en er zijn door veel mensen weer doelen gesteld om dit jaar te behalen. Het is altijd mooi als er een besef moment is geweest waarin je dacht, dit wil ik anders gaan doen. Dat is je eerste stap. Erkennen dat hetgeen wat je altijd hebt gedaan, je niet gaat brengen naar het doel wat je voor ogen hebt. 

Je kent de gesprekken op oudjaarsavond, of in de 1e week van het nieuwe jaar wel: "Hey, heb jij eigenlijk nog goede voornemens?" Meestal wordt er van alles genoemd, maar er wordt nooit echt verteld hoe men die voornemens waar wilt gaan maken. Dat is vaak al de eerste valkuil en dan is de start nog niet eens gemaakt. Goede voornemens zonder plan zijn geen doelen maar wensen, zeg ik altijd. De kans dat je zonder plan je doel behaalt is heel klein. Je hebt een realistisch plan nodig om te kunnen bereiken wat je wilt. 

Hieronder staan 5 tips die je kunnen helpen om je doelen voor 2024 dit jaar wel echt te gaan bereiken. 

 

  • Realistische doelen stellen 

Het is cruciaal om doelen te stellen die zowel uitdagend als haalbaar zijn. Begin met kleine, concrete doelstellingen en werk geleidelijk toe naar grotere mijlpalen. Het hebben van realistische doelen vergroot niet alleen de kans op succes, maar helpt ook om je gemotiveerd te houden tijdens het proces. Creëer een route voor jezelf met realistische doelen tussendoor en geef jezelf voldoende tijd voor je einddoel. Je tussendoor behaalde doelen kun je ook vieren, dit zorgt ervoor dat je meer succes ervaart en je gemotiveerd blijft. 

Overleg eventueel met een professional om te kijken of je doelen haalbaar zijn.

 

  •  Gebruik een effectief trainingsschema

Ontwikkel een trainingsroutine die past bij je levensstijl en doelen. Wring jezelf niet in allerlei bochten om een onhaalbaar schema aan te houden omdat dit "de beste manier” zou zijn. Vind een programma met een frequentie die bij jou past, met de manier van bewegen die jij leuk vindt. Combineer cardiovasculaire oefeningen, krachttraining en flexibiliteitsoefeningen om een evenwichtig trainingsprogramma te hebben. Consistentie is essentieel, dus kies vooral ook activiteiten waar je van geniet om de kans op volhouden te vergroten.

 

  • Eet evenwichtig en voedzaam

Voeding speelt een cruciale rol in het bereiken van gezondheidsdoelen. Kies voor een gebalanceerd dieet met voldoende groenten, fruit, eiwitten en gezonde vetten. Vermijd sterk bewerkte voedingsmiddelen en focus op het voeden van je lichaam met de juiste brandstoffen. Zorg dat je de 3 macronutriënten in de juiste verhoudingen binnen krijgt. Jouw lichaam heeft ze alle 3 nodig om goed te kunnen functioneren. Track je voeding met een voedingsapp om zeker te weten dat je binnen de juiste verhoudingen zit. 

Zorg dat je gedurende de dag minimaal 5x op vaste momenten eet en sla geen maaltijden over. Zo voorkom je eetbuien. 

 

  • Monitor je voortgang 

Houd je vooruitgang bij om inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt. Noteer je workouts, meet regelmatig je prestaties en maak eventueel gebruik van fitnessapps. Het bijhouden van je vorderingen helpt niet alleen om gemotiveerd te blijven, maar stelt je ook in staat om aanpassingen aan je plan te maken wanneer dat nodig is. Er zijn diverse workout log-books te koop of je kunt templates downloaden op Etsy of Canva waarin je je resultaten kunt bijhouden. Je wilt werken met progressive overload. Voor progressie is het belangrijk dat je je lichaam blijft uitdagen en dus steeds een stukje zwaarder traint. Dit kan op diverse manieren en hoeft niet perse met meer gewicht of meer herhalingen. 

 

  • Ondersteuning uit je naaste kring

Betrek je naasten bij je doelen. Geef aan dat je hun steun nodig hebt. Zeker als je eerst ‘bourgondisch’ leefde zal je omgeving je helpen door je niet te veel aan te bieden. Samenwerken met anderen kan ook zorgen voor extra motivatie. Zoek een sportmaatje of iemand met wie je samen gaat koken of gezonde recepten uitwisselt.
Overweeg ook het inschakelen van een fitnessprofessional om je te begeleiden en te adviseren. Dit zal je reis een stuk efficiënter laten verlopen.

Met deze tips zal je al een heel stuk op de goede weg komen! Wil jij deze tips in een overzicht hebben en wil je nog 4 goede extra tips meekrijgen? 

 

Download dan mijn gratis E-book " Tips voor het behalen van jouw doelen" via deze link: Download E-Book Tips voor het behalen van jouw doelen

 

 

 

 

← BACK TO THE BLOG
GRATIS DOWNLOAD

10 Tips Voor Een Nieuw Begin Aan Jouw Gezonde Lifestyle

De 2024 journey naar een fittere, slankere en gezondere jij!

Zonder een voet in de sportschool te zetten.

  • Practische voorbeelden.
  • 32 pagina's aan gouden info!
  • Jouw hulpmiddel naar een gezondere, fittere versie van jezelf.